Edu Challenge

Veranderen (corona) vraagstukken op jouw school sneller dan je bij kunt houden? Heb je het idee dat oude manieren van werken geen oplossing meer bieden? Denk jij: dit kan vast anders, maar geen idee hoe? Dan is de Edu Challenge echt iets voor jou!

Design Thinking

Het is tijd voor een andere aanpak. Design Thinking is bij uitstek de methodiek die je helpt om de ingewikkelde problemen te ontwikkelen tot praktische oplossingen in de praktijk. Oplossingen die gedragen worden door alle betrokken stakeholders en die een antwoord geven op de vraag achter de vraag: wat is er écht nodig voor duurzame verandering? Design Thinking is dé denk- en werkwijze die mensgedreven is en een sterk instrument is voor verandering en innovatie.

Complexe (corona) vraagstukken

Komend schooljaar zullen alle mbo-scholen onderwijs meer op afstand bieden dan gewend. Ook blijft de 1,5 meter regel voorlopig gelden. Daarbij kunnen veel stages niet doorgaan, staan veel sectoren onder druk wat directe gevolgen heeft voor hun (toekomstige) werknemers. Kortom, mbo-scholen staan voor een aantal complexe problemen de komende tijd. Problemen die onoplosbaar lijken. En corona of niet, ook hierna zullen er ingewikkelde issues komen die het onderwijs raken en die vragen om nieuwe oplossingen en een andere aanpak.

Bij de Edu Challenge werk je in een traject van een dag en 5 dagdelen met de Design Thinking methodiek aan oplossingen rondom corona-vraagstukken.

Na de Edu Challenge heb jij:

  • Nieuwe inzichten opgedaan over design thinking en het oplossen van complexe problemen
  • (Aanzet tot) concrete oplossingen voor vragen rond de corona-impact, zoals leerachterstand wegwerken en benutten moderne onderwijsmogelijkheden
  • De basics van Design Thinking onder de knie, die je ook voor andere vraagstukken kan benutten
  • Tools voor afstandsonderwijs die je direct kan toepassen
  • Input van experts en inzichten uit relevante onderzoeken die je direct kunt toepassen
  • Ervaren hoe je met online tools complexe vraagstukken omzet in concrete oplossingen
  • Je netwerk aangevuld met collega’s van diverse scholen die aan dezelfde vraagstukken werken
  • Heel veel energie én tools om direct aan de slag te gaan in de praktijk!

Globaal programma

  • Volledige programma is ‘corona-proof’: online
  • Startdag met 40 deelnemers, verdeeld over 8 gemixte teams
  • Vervolg bestaande uit 5 verdiepingsworkshops van een dagdeel in 4 gemixte teams
  • 8 scholen nemen samen deel
  • Methodiek: Design Thinking
  • Opbrengst: concrete oplossingen voor corona-vraagstukken in school
  • Optioneel vervolg in maatwerktraject.

Data

  • Startdag: 25 september | 9-17 uur
  • Workshops: 13-16 uur
    • 26 oktober
    • 2 november
    • 9 november
    • 16 november
    • 23 november

Voor wie?

Mbo-scholen. Docenten, innovatie experts, projectleiders, (onderwijs)adviseurs, beleidsmedewerkers en opleidingsmanagers. Je kan als school voor de startdag 4 medewerkers afvaardigen, het liefst met een zo divers mogelijke rol/functie om de opgedane inzichten breed te kunnen laten landen. Twee van deze personen nemen ook deel aan de vervolgworkshops. De deelnemers worden gemixt met medewerkers van andere scholen en met een aantal experts en ervaringsdeskundigen van buitenaf, zodat we ook andere perspectieven en meningen binnenhalen.

Investering

De investering per school (dus voor 2-4 deelnemers) voor het complete traject van startdag t/m workshops bedraagt €19.950,- excl BTW.

CINOP X Studio Why

Om scholen in deze periode snel en duurzaam te laten werken aan nieuwe oplossingen volgens de design thinking methodiek, hebben CINOP en Studio Why de handen ineen geslagen. Zo kunnen we inhoudelijke kennis en jarenlange expertise op onderwijskundig vlak combineren met de nieuwste (online) technieken van de design thinking methodiek.

Meer weten over Studio Why?

Kijk dan hier op hun site!

Dit klinkt interessant, ik doe mee! Meld je aan voor de Edu Challenge!

Meer informatie? Bel of mail ons!