Hoe meet je 21ste -eeuwse vaardigheden?

29 oktober 2019

Tijdens de BILT Workshop on Digitalization & Industry 4.0 in Oslo op 3 en 4 oktober 2019 vertelde Ronald Ferket – data analist bij CINOP – over zijn ervaringen met het toepassen van data bij 21ste-eeuwse vaardigheden. Aan de workshops namen deelnemers uit 9 Europese landen deel. Het congres werd georganiseerd vanuit Unesco-unevoc in het BILT framework.

Toepassen van data

Hoe kun je 21ste-eeuwse vaardigheden meten? En hoe kun je deze data weer inzetten om het onderwijs te verbeteren? Deze vragen stonden tijdens de workshops centraal. Ronald Ferket legde uit dat je verschillende doelgroepen kunt creëren aan de hand van 21ste-eeuwse vaardigheden met behulp van data science. Hierdoor kun je beter inspelen op de behoeftes van de student. Verschillende doelgroepen reageren namelijk ook verschillend op bepaalde onderwijsactiviteiten. Maar hoe doe je dat?

  • Added value: door het in kaart brengen van de vaardigheden van de studenten en het meetbaar maken van onderwijsactiviteiten op de digitale vaardigheden. Door profielen te gebruiken kan passend onderwijs verbeterd worden;
  • Impact on curricula: curricula aanpassen op de doelgroep;
  • Transferability: creëer een framework om 21ste -eeuwse vaardigheden te meten. Hierdoor spreken we allemaal één taal.

Meer weten over het meten van 21ste -eeuwse vaardigheden?

Gerelateerde artikelen

Wat leert ons brein ons over leren?

Drie wetenschappelijk bewezen leerprincipes in het onderwijs

Eerste Train-de-Trainer KOMPAS21 groot succes