Werkbezoek Omix Young Professionals

Omix cinop

10 april 2019

Op donderdag 4 april brachten Rhinja Rutjes, Femke Goossens, Marjan Velink en Martijn Hendrikx een werkbezoek bij Sandra Beugel van CINOP. Zij zijn als trainee werkzaam bij Omix, een organisatie die professionals levert op het gebied van onderwijslogistiek.

De Omix Young Professionals hadden het thema “flexibilisering binnen het onderwijs” gekozen voor dit werkbezoek. Dit onderwerp komt ook binnen het werkveld van onderwijslogistiek en bij de opdrachtgevers van de trainees steeds vaker voor. Omdat flexibilisering één van de expertises is van CINOP, en de werkzaamheden van CINOP hen aanspraken was dit werkbezoek een logische keuze.

De dag startte met een kennismaking met Sandra, waarbij zij de organisatie en werkzaamheden van CINOP toelichtte. Samen hebben ze vervolgens de onderwijs logistieke keten bekeken, die de trainees in kaartvorm hadden meegenomen. Tenslotte kregen de Omix Young Professionals de gelegenheid samen met Sandra aanwezig te zijn bij een inspiratiesessie bij Noorderpoort. Het thema van de sessie was de (veranderende) rol van docenten bij flexibilisering.

Femke: “Niet alleen de onderwijslogistiek zal zich op flexibilisering aan moeten passen maar ook het onderwijzend personeel. Ik vond het ontzettend interessant om het vraagstuk van flexibilisering vanuit dit perspectief te mogen bekijken. Daarnaast kreeg ik veel energie van de gesprekken die wij met Sandra hadden over de problematiek binnen het onderwijs, de werkzaamheden die CINOP hiervoor verricht en de aansluiting hierbij met Omix.”

Marjan: “Wat mij bijgebleven is, is dat om flexibel onderwijs (logistiek) mogelijk te maken er juist een grote mate van standaardisatie nodig is. En daarnaast de boodschap: niet wachten tot de wereld om je heen verandert, want het is een kwestie van gewoon beginnen. De aanwezigheid bij de inspiratiesessie van het Noorderpoort College en de gesprekken over de vele onderwerpen en werkzaamheden die bij CINOP spelen hebben mij een ontzettend interessant en waardevol inkijkje in de toekomst van het onderwijs getoond.”

Martijn: “Ik vond het enerverend om meer te leren over flexibilisering vanuit een ander, docent-gericht perspectief. Ook omdat het weer heeft gezorgd voor meer begrip van een partij, docenten, waarmee ik dagelijks veel te maken heb. Flexibel onderwijs is alleen mogelijk als elke betrokken partij goed samenwerkt en inspiratiesessies zoals die van vandaag helpen bij het creëren van vruchtbare samenwerkingen tussen verschillende onderdelen uit de grote keten van het onderwijs.”

Rhinja: “Een tweetal lessen zijn mij na het werkbezoek bijgebleven. Allereerst dat flexibilisering van de docenten, de teams, de organisatie én van de studenten een andere mindset vraagt. Het tweede wat mij is bijgebleven is dat er juist bij flexibilisering randvoorwaarden nodig zijn. Je kan niet zomaar alles open gooien, te veel keus is niet werkbaar. Als onderwijslogistieke professional hebben we hier in de praktijk mee te maken en is het interessant om hier meer over te leren.”

Bron: Terugkoppeling werkbezoek CINOP Omix Young Professionals

Neem voor meer informatie contact op