Flexibel onderwijs gaat verder dan persoonlijke dienstverlening

Rgf161017 2246(1)

26 februari 2019

Artikel Science Guide door Fokke Aukema (Politieacademie), Huub Dekkers (CINOP), Henk Hagoort (Windesheim), Dick Sweitser (Saxion) en Hans Dekker (CINOP).

Om een leven lang ontwikkelen mogelijk te maken is flexibiliteit vanuit de opleiding geboden. Maar hoe zorg je ervoor dat de grens tussen dienstbaar en dienstverlenend beschermd blijft? De student als partner, en niet als consument.We sloten onze vorige bijdrage af met de conclusie dat succesvolle flexibilisering binnen een hogeschool begint met het gesprek met docenten over wat goed onderwijs betekent voor hun studenten. Omdat daarmee helder wordt wat dat flexibele onderwijs voor de docentrol betekent. Maar wat is dan aantrekkelijk onderwijs voor de student? En hoe kom je daar achter; welke benadering van de student vraagt dat? Mede gebaseerd op onderzoek dat binnenkort verschijnt, presenteren we hier een model voor flexibel onderwijs waarbij de student zowel klant, als partner is.

Gerelateerde items

Duurzaam leren als sleutel tot een duurzaam Europa?

Flexibel en toekomstgericht onderwijs bij Syntra met de FlexScan

Curriculumvernieuwing bij het Groene Lyceum