Flexpraktijk Fontys Hogeschool ICT

Flexpraktijk Fontys Hogeschool ICT
Flexpraktijk Fontys Hogeschool ICT

16 december 2019

De bundel: ‘Flexpraktijken, in gesprek met flexibiliseringspioniers in het beroepsonderwijs’ bevat inspirerende praktijkvoorbeelden van flexibilisering. Hiermee spelen we in op een veel gestelde vraag naar tastbare voorbeelden van flexibilisering. De complete bundel hebben we afgesloten met een beschouwing op wat er nodig is om te zorgen dat er een doorbraak in flexibilisering komt. Dat hebben we vertaald naar ‘5 tips over wat te doen’ en ‘5 dingen die we moeten laten’.

De zes deelnemende partners geven antwoord op de vier onderstaande vragen:

  • Waarom flexibiliseer je?
  • Hoe ziet flexibel onderwijs eruit?
  • Hoe pak je de verandering aan?
  • Wat levert de flexibilisering op?

De complete bundel bevat de Flexpraktijken van ROC Nijmegen, ROC Friesland, Summa college, Windesheim, Fontys en Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. Elke maand publiceren we één Flexpraktijk. In november verscheen het verhaal van Windesheim, deze maand is het de praktijk van Fontys Hogeschool ICT.

Flexpraktijk 2 (van 6): Fontys Hogeschool ICT

De tweede Flexpraktijk met actuele voorbeelden van flexibel beroepsonderwijs komt van Fontys, de Hogeschool ICT. Binnen deze hogeschool wordt de voltijds bachelor onder andere in de vorm van Open Learning aangeboden. Meer dan 350 studenten richten hun flexibele onderwijs in hoge mate zelf in. Vertrekpunt voor het leren zijn challenges van bedrijven. Én de nieuwsgierigheid van de student. Er zijn geen roosters, er is uitgewerkt geen lesprogramma, geen gestandaardiseerde toetsen. Een team van ca. 35 docenten is hierbij betrokkenen. Zij begeleiden en instrueren de studenten, en leren ook zélf van de challenges. In FlexScan termen is dit een uitgesproken scenario 4 opleiding. De NVAO beoordeelde deze zeer onconventionele opleiding met ‘excellent’.

Neem contact op voor meer informatie

Gerelateerde artikelen

Anderhalvemeteronderwijs in tijden van corona: welke lessen kunnen we leren van flexibiliseringspioniers in het beroepsonderwijs?